Lisansüstü Eğitim Enstitüsü - lisansustu@gelisim.edu.tr
Memnuniyet ve Şikayetleriniz için   İGÜMER
 Lisansüstü Eğitim Enstitüsü - lisansustu@gelisim.edu.tr

Beslenme ve Diyetetik (Yüksek Lisans) (Tezli)








 Beslenme Eğitimi Besin Etiketi Okuryazarlığını Güçlendiriyor


İstanbul Gelişim Üniversitesi’nden Arş. Gör. Güldane Yıldırım ile Kırklareli Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü’nden Dr. Öğr. Üyesi Muhammet Ali Çakır’ın ortak çalışması, bireylerin besin etiketi üzerindeki bilgileri ne derece doğru yorumlayabildiğini inceledi.


“İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi”nde yayımlanan araştırma kapsamında, 18–64 yaş aralığında 403 katılımcının etiket okuryazarlığı düzeyleri değerlendirildi. Bulgular, katılımcıların yalnızca dörtte birinin daha önce beslenme eğitimi aldığını ve bu bireylerin etiketi doğru okuma ve değerlendirme konusunda istatistiksel olarak daha başarılı olduğunu ortaya koydu.

Etiketi anlama becerisinin yaş, eğitim ve medeni durum gibi demografik özelliklerle de ilişkili olduğu saptandı. 35 yaş altı, üniversite mezunu ve bekâr bireylerin etiket okuryazarlığı puanları anlamlı düzeyde daha yüksekti. Etiketi yalnızca satın alma esnasında değil, sonrasında da inceleyen bireyler daha yüksek puanlar aldı.

Çalışma, katılımcıların en sık incelediği etiket ifadelerinin “trans yağ içermez”, “lif kaynağı” ve “vitamin–mineral içeriği” olduğunu gösterdi. Buna karşın, porsiyon miktarı, içerik sıralaması ve enerji değeri hesaplama gibi alanlarda zorlanıldığı belirlendi.

Araştırmanın sonucunda, etikete erişimin tek başına yeterli olmadığı; etiketi anlayabilmek için bireylerin bu konuda eğitilmesi gerektiği vurgulandı. Özellikle düşük eğitim düzeyine sahip bireyler için geliştirilecek etiket okuryazarlığı programlarının halk sağlığına katkı sağlayabileceği ifade edildi.

Bu anlamlı katkılarından dolayı araştırmacılarımızı kutluyoruz.

📄 Makaleye ulaşmak için: https://doi.org/10.38079/igusabder.1645418