Lisansüstü Eğitim Enstitüsü - lisansustu@gelisim.edu.tr
Memnuniyet ve Şikayetleriniz için   İGÜMER
 Lisansüstü Eğitim Enstitüsü - lisansustu@gelisim.edu.tr

Beslenme ve Diyetetik (Yüksek Lisans) (Tezli)








 Beslenme Davranışlarını Şekillendiren Unsurlar: Etiket Okuryazarlığı ve Öz Yeterlilik!


İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü öğretim elemanları ile bir öğrencimiz, 18–20 Nisan 2025 tarihleri arasında düzenlenen 8. Uluslararası Sağlık Bilimleri ve Yaşam Kongresi’nde bilimsel bildirilerini başarıyla sundu.


Sunum, Araştırma Görevlisi Güldane Yıldırım tarafından gerçekleştirilirken; çalışmanın yazarları arasında Doç. Dr. H. Merve Bayram, Prof. Dr. S. Arda Öztürkcan ve Beslenme ve Diyetetik Bölümü öğrencisi Duygu Aydın yer aldı.
Besin Etiketi Okuryazarlığı ve Diyet Öz Yeterliliğinin Ortorektik Eğilimler ve Diyet Kalitesi ile İlişkisi” başlıklı bu çalışma, sağlıklı beslenme davranışlarıyla ilişkili önemli bireysel yetkinlikleri mercek altına aldı.

Sunumda, bireylerin etiket okuma becerileri ile diyetlerini sürdürebilme güvenleri (öz yeterlilik) incelendi. Bulgular, etiketleri okuma alışkanlığı yüksek bireylerin, beslenme tercihlerini daha bilinçli yaptığını ve bu durumun diyet kalitesini artırdığını ortaya koydu. Ayrıca, diyet öz yeterliliği yüksek bireylerin, hem sağlıklı hem de zaman zaman kısıtlayıcı beslenme şekillerini daha başarılı bir şekilde sürdürebildiği gözlemlendi.

Özellikle duygusal yeme gibi zorlayıcı durumlarla baş edebilme becerisi gelişmiş bireylerin daha sağlıklı tercihler yaptığı dikkat çekti. Bu sonuçlar, toplumda sağlıklı beslenme alışkanlıklarının yerleşmesi için bireysel becerilerin geliştirilmesinin kritik önemde olduğunu bir kez daha gösterdi.

Çalışma genel olarak; etiket bilgilerini doğru anlayan ve yeme davranışlarını yönetme konusunda yeterlilik hissine sahip bireylerin, sağlık düzeyini iyileştirmede avantajlı olduğunu göstermektedir. Erken yaşlarda bu becerilerin kazandırılmasının, özellikle obezite gibi beslenmeye bağlı hastalıkların önlenmesinde etkili olabileceği vurgulandı. Bu nedenle beslenme eğitimlerinde yalnızca bilgi aktarımına değil, bireysel davranışsal yeterliliklerin geliştirilmesine de odaklanılması önerilmektedir.

Bölümümüz öğretim elemanlarını ve öğrencimizi, akademik katkıları ve başarılı sunumları için içtenlikle kutluyoruz.