14 Haziran 2021 Pazartesi
''Erken Çocukluk Döneminde Fen Eğitimi: Çocuğun Keşif Yolculuğu'' kitabı yayımlandı
Erken Çocukluk Döneminde Fen Eğitimi ve önemi hakkında kitap bölümü yayınlanan Prof. Dr. Nefise Semra Erkan “Erken Çocukluk Döneminde Fen Eğitimi: Çocuğun Keşif Yolculuğu” adlı kitap ile ilgili düşüncelerini ifade etti.
Kitabın genel konusu:
Bilimsel bir kitap olan bu yayında 21 konu başlığı altında “Erken çocukluk döneminde fen eğitimi” ele alınmıştır. Kitabın tüm bölümlerde, bölüm içeriği sunulmuş ve ilgili bölümün özetine yer verilmiştir. Her bölümde söz konusu bölüme ilişkin ön bilginin yer aldığı “Giriş” başlığının ardından, güncel alanyazın kaynaklarından yararlanılarak oluşturulan konuya ilişkin teorik bilgiler paylaşılmıştır. Bölümlerde ilgili konu başlığına yönelik etkinlik örneklerine yer verilmiştir. Bu örneklerde yer alan kazanım ve göstergeler Milli Eğitim Bakanlığı’nın 2013 Okul Öncesi Eğitim Programı’ nda yer alan kazanım ve göstergelerden seçilmiştir. Her konu başlığına ilişkin okul öncesi öğretmenleri ve ebeveynlere yönelik öneriler sunulmuş, dünyadaki ve ülkemizdeki uygulamalardan örneklere yer verilerek teorik bilgilerin uygulamaya yansımalarının okuyucu ile paylaşılması amaçlanmıştır.
Prof. Dr. N. Semra Erkan; ‘’Erken çocukluk dönemi, çocukların içine doğdukları dünyayı anlama, tanıma ve anlamlandırmak için çaba gösterdikleri çok önemli yıllardır. Bu dönemde çocukların merakları doğrultusunda deneyimledikleri birçok konudan birisi de fen’ dir. Fen; bir araştırma, bir keşif ve bir anlama sürecidir ve küçük yaştaki çocuklar günlük yaşamda fen kavramları ve temalarıyla iç içedirler. Bu noktada erken çocukluk döneminde fen eğitiminin öneminden söz edilebilir. Bu dönemdeki fen eğitimi birçok amacı ve yararı ile dikkat çekmektedir. Kitabın bu bölümünde; erken çocukluk dönemindeki fen eğitiminin nasıl olması gerektiğine ilişkin standartlar ve hangi kavram ve temaları kapsaması gerektiğine ilişkin içerik alanları yer almaktadır. Erken çocukluk dönemi fen eğitimi; “yaşam bilimleri”, “fiziksel bilimler” ve “dünya ve uzay bilimleri” olmak üzere üç temel alanı kapsamaktadır. Bu üç temel alana ilişkin detaylı bilgiler ile örnek etkinliklere bölümde yer verilmiştir.’’ dedi.
Niçin bu kitaba ihtiyaç duyulmuştur?
Merak, araştırma ve keşfetme isteği, bir çocuğun içine doğduğu dünyayı, çevresindeki nesneleri, maddeyi, insanı, doğayı ve daha pek çok şeyi öğrenme isteği onu fen ile fen’ e ilişkin kavram ve konular ile buluşturmaktadır. Bu nedenle erken çocukluk yıllarında fen eğitimine yer verilmesi gereği önemli bir gerçek olarak karşımızdadır. Bu gerçeklikten yola çıkılarak bu kitap; konuya dair birçok gözlemin, edinilen teorik bilginin, gerçekleştirilen uygulamaların ve deneyimin paylaşılması isteği ile doğmuştur. İçeriğin “erken çocukluk döneminde fen eğitimi” konusunda ihtiyaç duyulan teorik çerçeve ile bunun uygulamadaki yansımalarından oluşmasına özen gösterilmiştir.
Kitap bölümü hakkında ailelere ve meslek çalışanlarına öneriler:
Bu bölümde; ülkemizde uygulanan Milli Eğitim Bakanlığı 2013 Okul Öncesi Eğitim Programı’ nda fen eğitiminin yeri ve önemine değinilerek programın mevcut kazanım ve göstergelerinin hangilerinin fen etkinlikleri kapsamında ele alınabileceğine, fen merkezinin özelliklerine ve materyallerin neler olabileceğine ilişkin bilgiler de sunulmuştur. Erken çocukluk dönemi fen eğitimine ilişkin öğretmenler ve ebeveynler için önerilerin sunulduğu bölümde ebeveynlerin çocukları ile yapabilecekleri fen etkinliği çalışmalarından ya da sadece fen çalışmalarından örneklere yer verilmiştir. Ayrıca bölümün sonunda, erken çocukluk dönemindeki fen kavram ve temaları ile ilişkili bazı uygulamalardan bilgiler de paylaşılmıştır.